PAGE  

The Jailing of A Journalist:

Prosecuting the Press 

for Receiving Stolen Documents
Mark Feldstein*
In 1973, the FBI arrested investigative reporter Les Whitten and charged him with possession of stolen government documents.  This jailing of a journalist during the Nixon administration was largely overshadowed by more famous cases involving the media during the Watergate era.  But United States v. Whitten turned out to be an important victory for press freedom at a time when First Amendment rights were under siege by the government.  The case would eventually inform two other important media law cases, help shape a third, and reinforce new government rules protecting journalistic privilege.  Although more recent court decisions appear to be moving toward journalistic liability for receiving stolen documents, the impact of the historic Whitten case is arguably still being felt today. 

It was a frosty winter morning on the last day of January 1973.  The chill in the air was not just because of the weather.  Less than two miles from Richard Nixon’s White House, a squad of armed FBI agents descended on a Washington, D.C., neighborhood.
  Their target was not a violent drug dealer or Mafia kingpin, but a mild-mannered journalist who liked to spend his spare time translating French poetry.
   Forty-four-year-old Les Whitten, the chief investigative reporter for syndicated columnist Jack Anderson, was handcuffed and hauled off to jail, his pen and reporter’s pad confiscated by FBI agents.
  Whitten was charged with possessing stolen government documents, a felony that threatened to keep him behind bars for up to ten years.

     
Twelve blocks away, at a White House press conference, President Nixon openly baited reporters and celebrated privately how he “took off his gloves” with the media.
  While Nixon did not mention Whitten’s arrest, his closest legal advisors had already drawn up a list of media enemies whom they intended to punish – with Whitten’s boss, columnist Jack Anderson, the very first journalist on the list.

     
None of this was known at the time by the hapless Whitten,
 who walked into what turned out to be an FBI trap.  As the reporter would soon discover, he was the latest target in the administration’s ongoing war against the media, which had escalated to the unusual point where criminal rather than civil sanctions were the weapons of choice.  Indeed, by prosecuting a journalist for receiving stolen documents rather than for publishing them, the government appeared to have found a legal loophole allowing it to punish the press for critical reporting.

     
The purpose of this article is to examine United States v. Whitten,
 a case that has generally been overshadowed by more famous battles of the Watergate era. Yet Whitten’s jailing would help shape some of these other, more celebrated legal precedents as part of a chain of legal and political events whose ramifications are arguably still being felt today.  The chill in the air that January day in 1973 went deeper than just the wintry weather, for it was also the product of a cooling political climate that threatened to chill press freedom as well.

     
While the broader topic of Nixon’s overall war against the media has attracted notice,
 Whitten has largely been ignored by legal scholars – most likely because the case never went to trial and thus produced no court decision for interpretation.
  Columnist Anderson mentioned the case in two of the fifteen non-fiction books he authored – briefly in a recent memoir, more fully in a 1973 book about the Nixon administration.
  As the columnist told it, the issues involved were strictly political, a White House maneuver to intimidate its critics in the press:

So what if the case is ultimately thrown out of court?  In the meantime, they have arrested a troublesome reporter, clapped him in jail, threatened him with ten years in prison, flushed out some of his sources, and in doing so, reminded other troublesome reporters that the same thing could happen to them.  [The White House] had already won [its] victory the moment the headlines hit the streets announcing the arrest of another reporter.  It was a victory that will bear fruit every day, whenever any reporter holds back for fear of getting into trouble, whenever a source fears to come forward lest he be exposed, whenever an editor “goes easy” for fear of government retaliation . . . whenever a citizen anywhere can be influenced to think of reporters as lawbreakers, the kind of people who have to be arrested.

Anderson’s views, however, were necessarily infused with the passions of the time.  A more detached, historical perspective using historical scholarship is overdue.  

 
This article examines relevant legal precedents preceding and following United States v. Whitten, the political context that led to the reporter’s arrest amidst the burgeoning Watergate scandal, the questionable evidence used to jail Whitten, and the way journalists used an amalgam of strategies to fight back.  The article also addresses the role of the case in legal history: how the Nixon administration’s prosecution of Whitten threatened to create new case law that could have effectively undercut the media’s victory in the recent Pentagon Papers case; how administration officials then tried to use Whitten’s arrest to obtain the names of confidential journalistic sources; how the case would affect  two other important media cases of the time, Reporter’s Committee for Freedom of the Press v. AT&T
 and Anderson v. Nixon,
 and may have helped play an important early role in limiting the damage to press freedom from another recent and important legal case, Branzburg v. Hayes;
 and,  finally, how Whitten’s arrest was soon followed by reforms restricting federal prosecutors from engaging in such abuses in the future.
 
Historical Context

     
Richard Nixon’s antagonism toward the news media developed many years before he reached the White House.
  Nixon aide William Safire later acknowledged that he and his colleagues engaged in a “conspiracy . . . to discredit and malign the press  . . . to defame and intimidate Nixon-hating newsmen.”
  Safire said this “anti-media campaign” was “encouraged, directed and urged on by the president himself.”
  In the words of one scholar:

Almost every president of the United States has fought [the press] in his own way.  The administration of Richard Nixon differed in the speed with which it moved to attack the media at many levels and in the intensity and scope of its well-orchestrated activities.  From the Nixon White House there emanated, for the first time, attacks intended to damage the credibility not of a single journalist but of whole classes of them; to intimidate publishers and broadcast ownerships; and, almost unthinkably, to establish in American jurisprudence the legality of censorship.

     
Within months of his inauguration, Nixon’s vice president, Spiro T. Agnew, launched a public attack on what he called the “small and unelected elite” of the media, which Agnew declared held a “concentration of power over American public opinion unknown in history.”
  The vice president’s broadside was written by Nixon speechwriter Patrick Buchanan and approved word-for-word by the President himself.
  “This really flicks the scab off, doesn’t it?” Nixon said gleefully of the speech.
   A week later, Vice President Agnew launched another incendiary attack against the press.  “The day when the network commentators and even gentlemen of the New York Times enjoyed a form of diplomatic immunity from comment and criticism of what they said – that day is over,” Agnew proclaimed.

     
Soon after, White House officials drew up a memo instructing the Justice Department and Internal Revenue Service to use tax audits and antitrust actions “as a method to look into the various [news] organizations that we are most concerned about.”
  The White House counsel urged targeting specific journalists and other “enemies” by name, writing that “we can maximize the fact of our incumbency in dealing with persons known to be active in opposition to our administration.  Stated a bit more bluntly – how we can use the available federal machinery to screw our political enemies.”
  According to tapes of the president’s Oval Office conversations, Nixon personally instructed his chief of staff, H.R. Haldeman, to target the Washington Post, a special Nixon bête noire:

Nixon:  The main thing is the Post is going to have damnable, damnable problems out of this one.  They have a television station . . . and they’re going to have to get it renewed.

Haldeman:  They’ve got a radio station, too.

Nixon:  Does that come up, too? . . .  It’s going to be goddamn active here. Well, the game has to be played awfully rough.

     
The threats were not empty.  A business partner of Nixon’s friend, Bebe Rebozo, filed paperwork with the Federal Communications Commission challenging the license renewal of a TV station owned by the Washington Post.
   Nixon’s normally pro-business Justice Department filed anti-trust charges against all three television networks.
  Administration attorneys also drafted legislation that many legal experts believed would have eviscerated the First Amendment by making it a felony for journalists to receive unauthorized leaks; the bill was dubbed “Nixon’s Revenge.”
  Administration officials even ordered secret wiretaps on the phones of journalists whose stories had embarrassed the White House.
  

     
But perhaps the administration’s most ominous moves against the media were in the legal arena.  In 1971, the President ordered the Justice Department to go to court in an effort to stop the New York Times and Washington Post from publishing articles based on the so-called “Pentagon Papers,” a classified government study of the origins of the Vietnam War.
  The administration’s legal action was an unprecedented attempt by the government to engage in prior restraint during peacetime.  “At no time in the previous history of the republic had it been true, even in wartime, that two major newspapers (in most judgments, the country’s best) showed the hand of the censor at the same time,” William E. Porter wrote.
  Nixon’s prosecutors, including Assistant Attorney General William Rehnquist, temporarily succeeded in their quest for prior restraint of the newspapers, although the Supreme Court eventually ruled on behalf of the press.
  That even this temporary case of prior restraint could occur in a case involving historical documents on the Vietnam War was particularly disturbing, since as the Supreme Court itself ultimately concluded there was no national security threat from publication. 
 

     
More legal damage to the press took place when Attorney General John Mitchell, Nixon’s former campaign manager, pushed the case of Branzburg v. Hayes
 to the Supreme Court against the advice of career professionals in the Justice Department.
  Then, with Nixon appointees supplying the crucial margin, by a 5-4 vote the Supreme Court ruled for the first time that journalists could be forced to reveal confidential sources to grand juries.
  At the time, the Branzburg decision was widely viewed as a major setback to press freedom, although its impact would ultimately be blunted by subsequent court rulings.
  Nonetheless, within six months, more than a dozen reporters were jailed for refusing to identify confidential sources.
  The ruling also made journalists much easier targets for libel suits because they could no longer defend themselves by citing their anonymous informants.
  

     
Nixon’s anger against journalists often seemed personal. “I want an FBI check on that bastard,” Nixon declared after a mildly critical story by CBS News correspondent Daniel Schorr.  The Justice Department launched a formal investigation of Schorr, questioning his family, neighbors and bosses about the newsman’s loyalty.
 “That guy is a Communist,” Nixon said of another CBS reporter, Marvin Kalb.  Kalb’s phone conversations were wiretapped at the orders of the White House.
   The White House also pressured CBS to fire reporter Dan Rather and orchestrated a secret letter-writing campaign against him after the President told aides “to really do a job on Rather.  . . . Rack him up pretty good. . . . Keep the heat on him.”
 

     
But of all the many Nixon enemies in the media, the president had a special animus for investigative reporter Jack Anderson, whose daily “Washington Merry-Go-Round” column with Les Whitten had an estimated readership of forty million people and was the most widely read column in the nation.
  The president was particularly enraged by the column’s frequent exposés that were based on classified government documents, and he soon took steps to try to neutralize the reporters.
  At Nixon’s request, White House aides ordered Pentagon investigators to fabricate evidence that Anderson was a homosexual.
  When that failed, the Central Intelligence Agency illegally conducted domestic surveillance of Anderson and Whitten in an unsuccessful attempt to discover their confidential sources.
  Nixon aides even met with a CIA official to devise more dangerous strategies: drugging or poisoning the columnist, staging a fatal mugging or car crash, or simply shooting him in a direct assassination.
  While none of these plans was ultimately put into effect, a less lethal one soon took place: the jailing of Anderson’s top reporter.

Jailing A Journalist

     
Like his boss Jack Anderson, Les Whitten had angered the Nixon administration and become the target of secret CIA surveillance.
   But it was Whitten’s reporting on FBI bungling that would trigger his arrest.  In November 1972, in what Anderson called “the most spectacular Indian uprising since the days of General George Armstrong Custer,” a group of 800 Native Americans seized the federal headquarters of the Bureau of Indian Affairs in Washington, D.C.
  The Indians occupied the building for six days as a protest against various government abuses of Native Americans.  Eventually, they negotiated their way out and left in a forty-car caravan under an armed police escort.
  What the FBI did not know at the time, however, was that the Native Americans also spirited out with them hundreds of thousands of original BIA documents, some of them classified.
  “[T]he police had no idea they were unwitting accomplices in the biggest documents heist in history,” Anderson later wrote.  “Hundreds of thousands of documents slipped through the FBI dragnet.”
  

     
The FBI searched frantically for the purloined papers, but virtually all of them had  disappeared without a trace – or so it seemed.
  In fact, reporter Whitten was soon able to locate them, and Anderson jumped on the story with glee:

Day after day we published stories pieced together from these documents – columns which told of Indian murders that went uninvestigated; of white trading posts that swindled the Indians with impunity; of Indian land strewn with timber wastes, its earth torn up, its waters polluted with mining poisons. . . . I occasionally yielded to the temptation to make sport of the tribulations of the FBI, whose agents were tripping over their nightsticks in a dozen states, and had gotten no closer to the Indian documents than the quotations they read in our column.  The FBI, apparently, took our jibes in ill humor.

Indeed, according to once-classified Justice Department memos, top FBI officials closely analyzed the embarrassing Anderson columns, noting “ANDERSON’S  past demonstrated antagonism to the Bureau” and the “many instances [he] has been critical of the FBI’s investigative efforts.”
  Agents decided not to ask the reporters for help getting the documents back “unless the Department of Justice intends to use subpoena power and court orders should they refuse to cooperate.”

     
By the next month, the Indians, believing they had made their point, began returning the documents to the government.
  Their intermediary was Hank Adams, a moderate Native American leader who believed the protestors’ law-breaking was undercutting their cause.
  On several occasions in December, Adams called FBI agents to his Washington apartment to hand over the latest batch of missing documents he had acquired from other, more radical Indian activists.
 

     
In January, Adams received yet another batch of documents and again made an appointment to meet with government officials at the BIA.
  This time, the papers, in three boxes, were primarily old Indian land decisions – “nothing newsworthy in them,” Adams reportedly told Whitten.
  But Whitten thought the return of the documents to the BIA was itself newsworthy.  On January 31, 1973, at 8:45 a.m., Whitten drove to Adams’ Washington apartment to cover this latest return of the stolen BIA papers.
  After making sure that the documents were as dull as promised, Whitten helped Adams mark the boxes with the name and phone number of the FBI agent who would receive them.
  Adams had an appointment scheduled for 10 a.m. at the BIA.
   

     
Whitten waited with Adams in his apartment for a third man to show up, another Indian rights activist who often served as Adams’ driver.  But the driver never arrived.  Whitten offered the use of his car, and Adams called the BIA to let the agency know he was on his way.
  Adams and Whitten were loading the boxes of stolen documents into the trunk of the reporter’s yellow Vega hatchback when they were surprised by a team of FBI agents.
  Adams’ no-show driver, it turned out, had been an undercover policeman working with the FBI.
   Agents called Whitten by name and told him he was under arrest for receiving stolen goods.  The reporter started taking notes, but agents grabbed his note pad and placed him in handcuffs.
   FBI agents informed Whitten of his rights and drove him in an unmarked car to the FBI’s Washington field office.
  

    
At the FBI’s local office, agents instructed Whitten to sign a statement acknowledging that he had been read his Miranda rights.  The reporter refused.
  As agents snapped his mug shot, Whitten demanded that they also take photos of the boxed documents that the FBI had seized – a close-up that would exonerate him by showing the name and number of the FBI agent to whom his source was going to deliver the stolen papers.
  

     
Whitten was in custody for eight hours, five of them behind bars.
  Wearing his trademark trenchcoat, the reporter sat on a hard bench and seethed.
  The delay in releasing Whitten was apparently caused by prosecutors, who were debating how to word the indictment against him.
  Later that afternoon, prosecutors formally charged in court that Whitten did “unlawfully receive, conceal and retain three cardboard boxes of government documents, books and records, with intent to covert the said property to his own use or gain” while knowing that the documents had been stolen.
 Adams was similarly charged.
  Both men pleaded not guilty; each faced up to ten years in prison and a $10,000 fine. 
   

     
Although Whitten posed no threat of fleeing, prosecutors argued at a hearing that he should be forced to report regularly to authorities while awaiting trial – “just to humiliate him,” according to his attorney, Betty Southard Murphy.
  Columnist Anderson was so angry he stood up to try to address the court, but Murphy said she told him, “Be quiet – you’ll get us in more trouble.”
  The federal magistrate decided to release Whitten on his own recognizance.
  But federal agents still wouldn’t let him go.
  Finally, Murphy asked authorities for a sheet of paper and began in longhand to prepare a writ of habeas corpus; a few minutes later, Whitten was released from jail.
 

Legal Background

     
After springing Whitten from jail, his attorneys began reviewing relevant case law.
  It turned out that journalistic acquisition of sensitive government documents had been a fundamental part of newsgathering ever since the beginning of the republic.  During George Washington’s presidency, anti-Federalist newspapers published verbatim secret treaties and confidential cabinet minutes.
  President James K. Polk fumed at “the treasonable course of the [opposition Whig party] editors” for publishing his private letters and secret drafts of treaties.
    During the nineteenth-century, reporters frequently paid outright for purloined government documents.
  In a handful of cases, Congress ordered journalists confined in the Capitol building for contempt as punishment for publishing information about secret congressional proceedings.
  Nonetheless, according to an authoritative text on the topic: 
[I]t is rare that a member of the press is charged with the theft of government property.  More often, a reporter’s source, typically a government employee or former employee, will face prosecution for taking, without authorization, and supplying to the press documents or other material from a government installation.  Nevertheless, a journalist who acts in concert with such a source, or who solicits him to misappropriate classified documents, has not been immune from criminal prosecution.
   

     
Under common law, conviction for receiving stolen property customarily requires proof that the recipient knows the goods are stolen and has “felonious intent respecting the rights of the true owner.”
  In other words, the theft must deprive the rightful owner of the use of the stolen items.  As a result, according to one legal scholar, journalists have been  largely immune from prosecution under common law since their “temporary taking” of papers  usually involves only “a person who removes a public document for copying, intending to return the original.”
 

     
However, under federal law, a journalist who solicits or otherwise acts in concert with a source to misappropriate government documents is liable to criminal prosecution.
  The federal larceny statute not only makes it illegal for anyone who “converts to his use” any “thing of value of the United States” but also “whoever receives . . . the same with intent to convert it to his use or gain.”
  Thus, under federal law, the journalist as well as the source is liable for prosecution.  Similarly, corporate or other non-government documents or information also constitutes property and is subject to prosecution for theft.

     
At first blush, the most likely legal precedent for Whitten’s prosecution would seem to have been the recent Pentagon Papers case.  Barely eighteen months before arresting Whitten, the Justice Department brought criminal charges against whistleblower Daniel Ellsberg for leaking classified Defense Department documents to the press.
  Ellsberg was indicted for theft of government property as well as violating U.S. espionage laws.
  In oral arguments to the U.S. Court of Appeals for the Second Circuit, the Justice Department compared the Pentagon Papers to a judge’s memoir that had been stolen by a law clerk and then leaked to the press.
  “[T]here might at least be a question . . . as to whether the New York Times was free to publish that, knowing that they had been stolen,” the prosecutor argued.
  On appeal, the U.S. Solicitor General gave a similar analogy, comparing the Pentagon Papers to an unpublished literary manuscript: “They [journalists] know that this material is not theirs.  They do not own it.  I am not talking about the pieces of paper which they may have acquired.  I am talking about the literary property . . . [which was] obviously acquired improperly.”
  One Supreme Court justice also embraced this concept, stating that the Pentagon Papers “were purloined from the Government’s possession” and that “the newspapers received them with knowledge that they had been feloniously acquired.”
  
     
However, there were important distinctions between the Pentagon Papers and Whitten cases.  First, in the Pentagon Papers case, prosecutors indicted only the leaker, Daniel Ellsberg, not the journalistic recipients of his information.
  In contrast, reporter Whitten, as well as the source who leaked to him, were both charged criminally in court.
  Second, Whitten was caught by the government in possession of original government documents.
  But reporters for the New York Times (and other newspapers that subsequently obtained them) possessed only copies of the originals which were never seized by the government.
  Third, although the Pentagon Papers were largely historical documents, they concerned national security and were, rightly or wrongly, classified as top secret; Whitten’s documents from the Bureau of Indian Affairs, however, although technically classified, were stamped at the lowest grade available.

     
Ultimately, however, the biggest distinction between the Pentagon Papers and the Whitten cases was that the government sought pre-publication censorship in the first case and post-publication criminal punishment in the second.  As a result, the Supreme Court’s decision in the Pentagon Papers case turned largely on issues of prior restraint, not on whether the reporters were accessories to the theft of government documents.
  In the end, while three dissenting justices referred to “purloined documents,” the six justices in the majority ignored what for them was a marginal issue.
 In the end, the media won the Pentagon Papers case, the Supreme Court did not address the tangential issue of whether journalists could be prosecuted as accessories to theft or conversion, and Whitten’s case had no real Supreme Court precedent to guide it.

     
At the time of Whitten’s arrest, the most directly relevant legal precedent seemed to be at the state not federal level.  The case centered on California’s prosecution of two journalists who published a pilfered government document in their newspaper.  In an article entitled “Know Your Local Narc,” the Los Angeles Free Press, an alternative weekly, published verbatim a secret list of the names, home addresses and telephone numbers of undercover drug agents.
  California’s attorney general, whose office employed the undercover agents, then indicted and convicted the newspaper’s reporter and editor for receiving stolen property.
  But the conviction was overturned by California’s supreme court, which used the underlying reasoning of common law by noting that the state’s theft-by-larceny statute required a “specific intent” to permanently deprive the owner of the property.
  “There is scant evidence” that the source who leaked the document “intended a permanent deprivation,” the court ruled.
  Further, the court expressed skepticism that “journalistic conduct” should even fall under the rubric of “a receiving [stolen property] statute in these or similar circumstances.”
  Significantly, the court did not overturn the conviction of the newspaper’s source, who was successfully prosecuted for theft of government records.
  In any event, although the Free Press journalists were convicted before Whitten’s arrest, the California prosecution was not overturned until after the Whitten case was settled.  In addition, unlike the Free Press case, Whitten involved original documents not copies of records that had been removed from government files.
  Ultimately, then, the Free Press case, too, would prove to be of little relevance to Whitten.

     
Coincidentally, two other key legal precedents involving purloined documents were triggered by Whitten’s boss, Jack Anderson.  Both involved civil rather than criminal cases.  The first occurred in 1966, when Anderson and his then-partner Drew Pearson were sued by the right-wing group Liberty Lobby in an effort to stop publication of “documents allegedly illegally and unlawfully removed and/or copied from its files.”
  But a federal judge dismissed the attempt to enjoin the columnists from publishing the leaked documents.
  According to the judge’s ruling:

The mere fact that a newspaper man obtained information in a clandestine fashion or in a surreptitious manner or because someone unguardedly and unwittingly reveals confidential information, or even though a breach of trust on the part of a trusted employee, does not give rise to an action for an injunction.  The courts may not review the manner in which a newspaper man obtains his information and may not restrain the publication of news merely because the person responsible for the publication obtained it in a manner that may perhaps be illegal or immoral.  It would be a far-reaching limitation on the freedom of the press if courts were endowed with the power to review the manner in which the press obtains its information and could restrain the publication of news that is obtained in a way that the Court does not approve.  If such were the law, we would not have a free press; we would have a controlled press.
 

The D.C. Court of Appeals also ruled in favor of the columnists in the same case, although in a less sweeping manner.
  Judge Warren Burger, who would later be appointed chief justice of the Supreme Court by President Nixon, sided with Anderson in part because no evidence was presented that Anderson “had any part in the removal of these papers or copies” from the offices of Liberty Lobby.

     
The second case in which Anderson received purloined papers also occurred in 1966, when disillusioned aides of Senator Thomas Dodd provided the muckraker with thousands of pages of internal records that documented corruption by the senator.
  Dodd tried and failed to get the Justice Department to bring criminal theft charges against Anderson and his sources, but Pearson was personally close to President Lyndon Johnson, who did not want to prosecute his friend.
  So Dodd sued Anderson for invasion of privacy and abstraction of his files.
  This time, the same federal judge who ruled in favor of Anderson in the Liberty Lobby case ruled against the muckraker when sued by Dodd.
  The senator had argued that Anderson had instigated or induced a Dodd aide to copy his papers surreptitiously.
  Anderson denied it, claiming that he “‘never agreed to or requested’” that his source copy Dodd’s documents: “‘On the contrary, I recommended that he not do it.’”
  But the judge ruled that Anderson was guilty of conversion anyway since he was aware “of the manner in which the copies had been obtained.”
   

     
But the D.C. Court of Appeals disagreed and sided with Anderson on both conversion and privacy.  Dodd was not deprived of “property use” of his documents, the judges ruled, because they were put back in his files undamaged the morning after his aides copied them, before the senator’s office had even reopened.
  In any event, the judges in the Dodd case said, conversion was designed to protect proprietary literary or scientific property, not papers like Dodd’s.  The panel specifically rejected “the proposition that one who receives information from an intruder, knowing it has been obtained by improper intrusion, is guilty of a tort.”
  In the words of Judge Skelly Wright:

A person approached by an eavesdropper with an offer to share in the information gathered through the eavesdropping would perhaps play the nobler part should he spurn the offer and shut his ears.  However, it seems to us that at this point it would place too great a strain on human weakness to hold one liable in damages who merely succumbs to temptation and listens.

     
Ultimately, however, neither of these cases directly applied to the one pending against Anderson’s reporter, Les Whitten.  Both Liberty Lobby and Dodd were civil cases, unlike Whitten; both involved copies of documents that had been returned to their owners, not originals that had been stolen.  And Liberty Lobby dealt with prior restraint, a thorny problem not raised in Whitten, which focused on issues of newsgathering not publication.     

     
In sum, then, while previous legal precedents seemed generally favorable to Whitten, ultimately they did not definitively resolve whether he could be prosecuted for possession of stolen government documents.  While common law was largely on Whitten’s side, federal law, at least in theory, could be interpreted adversely to the journalist – although to do so would essentially create new law since the Supreme Court pointedly ducked the issue in the most relevant parallel case, the Pentagon Papers.

     
Despite this legal ambiguity, however, the White House seemed determined to prosecute Whitten.  Indeed, by bringing criminal charges in federal court for possession of stolen documents, the administration was in essence laying the groundwork to make new case law that would restrict journalists in unprecedented ways.  One anonymous administration official told The Washington Star-Daily News that even if Whitten did not have physical possession of the stolen documents, “all he had to do was look at them and print news from them to have violated the law.”
   This was a new and far more restrictive legal interpretation than previously advanced by the government – and a dangerous escalation of the administration’s war on the media. “[I]f federal officials had followed the same procedure in that [Pentagon Papers] case that was used today” against Whitten, the Washington Star-Daily News noted pointedly, “reporters for the New York Times and other newspapers would have been arrested” too.
  It seemed that the administration was prosecuting Whitten as a way to roll back its recent Pentagon Papers loss and thereby stop publication of such stolen government documents in the future.  From the media’s viewpoint, Whitten’s prosecution could arguably end up being more harmful even than the administration’s attempt at prior restraint, which at least had not sent any reporters to prison. 

     
Many journalists recognized the important First Amendment issues at stake.  The newly formed Reporter’s Committee for Freedom of the Press issued a statement saying that Whitten’s arrest “is based on the outrageous proposition that information about government activities is property, like an auto, which can be owned by the government. . . . Government information belongs to the public.  It is not owned by the Defense Department or the President or the Bureau of Indian Affairs.”

     
Of course, previous court rulings had found that some information, in essence, is owned by the government.  In Near v. Minnesota,
 the Supreme Court indicated that journalists could be restrained from revealing certain national security secrets, such as troop movements.
  But could reporters be criminally prosecuted for theft merely for possessing documents that were leaked to them?  That seemed to be the key question that would be raised at Whitten’s trial, one whose answer could be as pivotal to press freedom as the Pentagon Papers case had been eighteen months earlier.  

Reporters Fight Back

     
Over the next few weeks, Whitten, Anderson and their lawyers fought back using some novel legal, political and public relations strategies.  After Whitten’s first hearing, Anderson met with reporters outside the courtroom to denounce what he called the harassment of his reporter.  Anderson insisted that Whitten’s only crime was writing embarrassing stories about the government.
  “All of us are ready to join Les Whitten in jail if we must before we stop digging out and reporting the news,” Anderson declared.
  The columnist hired a well-known criminal defense attorney, Herbert “Jack” Miller, who would later represent Richard Nixon during his successful negotiation for a presidential pardon from his Watergate crimes.
  According to a strategy memo prepared by fellow lawyer Murphy, Miller requested that the Justice Department supply him with “any wire tapped information or phone calls and affidavits” as well as interviews with the FBI agents and undercover police detectives.
  Whitten’s new lawyer also consulted with attorneys for Adams and other Indian witnesses in the case and rebuffed Anderson’s desire to file a lawsuit against the government.  “Any suit should wait until after the preliminary hearing” coming up, Whitten’s lawyer told the impatient columnist.

     
Anderson found other ways to vent his wrath. “We believe that news belongs to the people and we will continue digging it out and reporting it to the people,” he thundered in his column.
  “We will try to stay out of jail in the process.  But if we must go to jail for reporting the news the government doesn’t want published, we’ll report from the inside on prison conditions.”

     
Anderson also decided to pursue a more novel – and pro-active – legal strategy.  He made a lunch date with Interior Secretary Rogers Morton, whose department oversaw the BIA.  “You’ve done more for the Indians than any Interior secretary in history,” Anderson said he told Morton.  “If you could slip me some confidential memos on what you’ve done, I could write a credible story.”
  Morton apparently fell for the flattery; he handed over a BIA document that contained the same level of classification as the documents Whitten had in his car when he was arrested.
  “Rogers Morton is going to make a great witness for the defense,” Anderson told Whitten after they left the luncheon.
  Anderson’s self-devised legal strategy was to undercut the government by making any prosecution of Whitten for receiving classified documents seem selective and arbitrary.

     
But before Whitten’s lawyers could even make their various legal arguments in court, the facts in the government’s case started to unravel.  BIA officials were forced to admit that Adams had indeed scheduled an appointment with them for the same morning that he and Whitten were arrested – independent corroboration of their alibi.
  Also, Adams’ lawyer produced a recent receipt for documents from his client that was previously signed by the same FBI agent whose name and number were written on the latest boxes of BIA papers – corroboration that Adams had indeed already been returning these documents to the government.
   

     
The inconsistencies in the government’s version of events seemed glaring.  “Would one of the most sophisticated reporters in town be carting around stolen documents in the street in broad daylight if he were engaged in some clandestine activity?” the Washington Post asked in an editorial.  “If the undercover agent knew the documents were in Mr. Adams’ apartment prior to 10:15 on that particular day, why did the FBI wait until Mr. Whitten was there to spring the trap?”
  Because the government’s real objective was to arrest a reporter, Anderson argued; since FBI officials already knew from their undercover informant that the documents were on the way back to them, they had to carefully time their bust for the short window in which the reporter would have access to the stolen papers.  Whitten’s arrest, in other words, was a set-up.

     
These extraordinary facts would ultimately eviscerate the government’s case, transforming the arguments before the court from issues of law to issues of fact.  At first, the outcome of the case seemed to hinge on whether journalists could be held criminally liable for the actions of their sources who had provided the stolen documents.  But now, previous legal precedents were rendered largely moot; the main focus became the government’s blatant attempt to entrap a reporter.

     
Newspapers around the country were unsparing.  “The Whitten case smells,” the Miami Herald wrote, calling it “the baldest attempt at intimidating the press in recent history.”
  New York Times managing editor A.M. Rosenthal said that “if they’re going to arrest every reporter who has documents, they’re going to have to put a new item in the budget for jails.”
  Herblock, the syndicated political cartoonist, drew a sketch of Whitten in handcuffs surrounded by FBI agents who reported to their boss, “Great news, chief!  We’ve got the cuffs on one of Jack Anderson’s men.”

     
Congressional Democrats reacted with equal condemnation. “The administration has opened up a new front in its campaign against the First Amendment,” Senator Edmund Muskie declared from the Senate floor.
  Senator Frank Moss warned that “the administration has achieved the censor’s dream: it has found the means to strike at the dynasty of muckrakers.”
  Congressman Lloyd Meeds announced that he would hold hearings on the case before his House subcommittee and invited Anderson and Whitten to testify.

     
On February 14, 1973, after being assured by prosecutors that he would not be asked to reveal any confidential sources, Whitten voluntarily testified for ninety minutes before the federal grand jury investigating the case.
  He swore under oath that he had no control over the stolen BIA documents and had not paid any money to get access to them.  Anderson, too, testified before the grand jury after the lead prosecutor assured the columnist that he was not a target.  But the irascible columnist surprised the government with a little reverse psychology, begging the grand jurors to indict Whitten:  “He was just doing his job, I said, and we were prepared to go to trial.  The government doesn’t own the news, I told them, adding that I didn’t think any jury in the United States would disagree with that.  I was ready to win a court fight that would set a precedent and make sure no one ever did this to a reporter again.”
  

     
The next day, the grand jurors voted not to indict Whitten or his sources.  The U.S. attorney’s office officially dropped all charges against them.

     
While Whitten and his lawyers toasted their victory with champagne, administration officials pointed fingers at each other in an attempt to deflect blame.
  An FBI spokesman downplayed his agency’s role in the arrest, arguing that “it was out of our hands . . . [and] in the hands of another part of the [Justice] Department” – the U.S. attorney’s office.
  But the U.S. attorney’s office blamed the FBI, telling reporters that federal agents provided insufficient evidence to win a conviction.
  “If the Justice Department was so certain that it did not have a case,” a Boston Globe editorial asked tartly, “why did it prosecute in the first place?”

     
According to Anderson, the blame really belonged in the White House.  Anderson reported that Nixon’s chief of staff, H.R. Haldeman, instructed acting FBI director L. Patrick Gray to “get” Anderson.
  Gray was reportedly so loyal to Nixon – and so anxious to be appointed the permanent FBI director – that he eagerly volunteered to do the dirty work for the White House.
  

     
Once again, however, Anderson developed a novel strategy for counter-attack.  Exceeding even his usual standards of advocacy, the columnist said he “made the rounds” on Capitol Hill, lobbying senators to oppose Gray’s confirmation as permanent FBI director.  Anderson and Whitten made arrangements to testify before the Senate Judiciary Committee in opposition to the nomination; they released a statement calling him unfit to head the FBI.
  When a key senator, majority whip Robert Byrd of West Virginia, balked at Anderson’s lobbying, the columnist admitted that he did something that he was not proud of: 

In fact, had my own staffers done it, I would have fired them.  “Bobby, I’ve got more newspapers in West Virginia than Pat Gray has,” I said.  My message was clear; if I ever found any dirt on him, I had an audience in his home state that would love to read about it.  There was a pause and then he said, “All right.  What do you want me to do?”

With Byrd’s crucial opposition, Gray withdrew his nomination.  Anderson says he told his defeated foe, “Pat, do your successor a favor.  Tell him that the reason you were never confirmed as head of the FBI was because you sent one of Jack Anderson’s reporters to jail.”
 

Harassing Sources

     
Two weeks after the government dropped its charges against Whitten, Anderson was back in federal court over the case.  This time, the issue wasn’t receiving stolen documents but alleged attempts by the FBI to harass Anderson’s news sources.  In a sworn affidavit filed in federal court in Washington – and in his column – Anderson charged that the FBI had clandestinely subpoenaed his telephone records.
  Justice Department officials eventually confirmed the secret subpoenas, but claimed they were  “very limited and very short,” simply an outgrowth of their earlier investigation of Whitten and the stolen BIA documents.
  

     
In fact, however, three separate subpoenas were issued for all of the home and work calls made by Whitten and Anderson over the previous six months – dating back more than three months before the BIA documents were stolen.
  Anderson charged that the subpoenas were the real reason for Whitten’s arrest – to create “a pretext for launching a massive FBI investigation into our operations.”
  As proof, Anderson submitted to the court two affidavits from previously confidential sources involved in other stories who said they received harassing phone calls from FBI agents wanting to know why they were talking to Anderson.
  “The G-men traced phone calls in an effort to locate the sources of our information about the Watergate scandal,” Anderson wrote in his column.  “Most of all, the agents seemed eager to find out who has been slipping us confidential excerpts from the FBI’s own files.”
   

     
The FBI later acknowledged that it distributed a teletype with Anderson’s phone records to twenty-two of its field offices around the country, where locally-based FBI agents tracked down the Anderson sources in their area.
  It was not clear if the FBI continued its calls to Anderson’s sources after the charges against Whitten were dropped.  Still, one Justice Department official involved in the case acknowledged to another reporter that “even if the subpoena was issued for a legitimate purpose, the FBI – once it had the phone records – would have been able to use the information for other purposes and . . . [that] would be an abuse of the grand jury process.”
  

     
Fortunately for Whitten and Anderson, the federal judge who would hear their case was Chief Judge John Sirica.  Although Sirica would later be lionized by liberals who opposed the Nixon administration, he was, in fact, a staunch law-and-order conservative – a Republican whose lengthy prison sentences earned his nickname, “Maximum John.”
  Sirica was no First Amendment enthusiast; he previously sent a Los Angeles Times reporter to prison for refusing to turn over an audiotaped interview with a potential witness – an action so rash that it was overturned by the U.S. Circuit Court for the District of Columbia just two hours later.
  By the time Whitten’s case came before him, however, Sirica had grown deeply suspicious of the Nixon administration.   Indeed, within a month the judge would widely be credited with breaking open the Watergate cover-up thanks to his harsh sentencing of the Watergate burglars, who began implicating higher-ups after “Maximum John” imposed maximum prison terms.

     
The timing could not have been more propitious for Anderson and Whitten.  In court papers, they asked Sirica to quash the government’s subpoenas, “disgorge” the reporters’ phone records, stop any further investigation of their sources, and issue a protective order prohibiting such conduct in the future.
  The FBI’s “sweep of the Anderson telephone records for a retroactive period of six months, and demonstrably unrelated to the matter under inquiry [the BIA case] . . . constitute an infringement of freedom of the press” that violates the First Amendment, Anderson’s petition argued.
  Anderson’s lawyers invoked several legal precedents to make their argument, citing the importance of newsgathering, the watchdog function of the press, and the need for reporters to protect their sources to prevent chilling the free exchange of ideas.
   

     
But the primary legal precedent on which Anderson’s lawyers relied was Branzburg v. Hayes,
 the then-recent opinion in which the Supreme Court held that journalists have no First Amendment right to keep sources confidential.  In many ways, it was ironic that Anderson’s lawyers were invoking Branzburg, since, at the time, the decision was widely viewed as a great legal setback for the press.
  Indeed, the Branzburg decision had been handed down just the previous year and was attributed by many to the Nixon administration’s hostility to the media, since Nixon administration prosecutors had pushed the case and Nixon-appointed Supreme Court justices had supported it.
  

     
But Anderson’s lawyers pointed out that while Branzburg required the media to cooperate with many grand jury investigations, the author of the decision, Justice Byron White, had made an important exception:

[G]rand jury investigations if instituted or conducted other than in good faith, would pose wholly different issues for resolution under the First Amendment.  Official harassment of the press undertaken not for purposes of law enforcement but to disrupt a reporter’s relationship with his news sources would have no justification.  Grand juries are subject to judicial control and subpoenas to motions to quash.  We do not expect courts will forget that grand juries must operate within the limits of the First Amendment as well as the Fifth.

Justice White’s criteria, Anderson’s lawyers argued, “apply precisely to the factual elements in the proceedings at hand.”
  In fact, by citing the ostensibly anti-media Branzburg decision and turning it on its head, Anderson’s lawyers tried to neutralize a recent and well-known case that otherwise might have been used against them.  “Whatever the public and legislative debate about the protection that should be accorded the news media against involuntary disclosure of confidential sources,” Anderson’s lawyers argued, “we urge that the pattern of conduct on the part of the Government personnel here goes far beyond the perimeter of what should be tolerated in a free society.”
 

     
In response, while the Justice Department put forth various legal arguments,
 the heart of its defense also centered on Branzburg.
  Prosecutors argued that since the court had given journalists no special exemption from testifying before grand juries, neither should journalists be exempt from grand jury subpoenas of their phone records.
  For extra measure, the government also maintained that the entire discussion was moot anyway, since prosecutors had returned the reporters’ records to the telephone company from which they were subpoenaed.
   But this argument ignored the crucial fact that copies of these phone records were still in the government’s possession at twenty-two FBI offices around the country.  

     
A month later, Judge Sirica – who had been tied up overseeing the unfolding Watergate drama – ordered the FBI agents who had been going through Anderson’s phone records to appear before him for questioning.
  Sirica instructed them to bring Anderson’s phone records to his courtroom but they failed to do so. 
  The judge then issued a temporary restraining order enjoining the FBI from any further use of the reporters’ phone records.
  In court, administration lawyers acknowledged for the first time that their original arrest of Whitten included “the possible implication” of Anderson himself – despite prosecutors’ previous, explicit denials to Anderson that he was a target of their probe.
  

     
For the first time, the Justice Department acknowledged that it had obtained records of more than 1,000 phone calls from Anderson and his staff.
  Still, an FBI official told Sirica that only ninety-six of these calls were actually investigated by federal agents:

FBI official:  We have not attempted to identify any of the other numbers on those toll records.

Judge Sirica:  What good are those other records then?  Why do you maintain them?

FBI official:  They serve no purpose for us, sir.  We have them here in court today and are prepared to surrender them.

Judge Sirica:  Why aren’t they destroyed?

Sirica was clearly skeptical of the FBI’s explanations, particularly when an FBI official claimed that federal agents had interviewed just one of the hundreds of Anderson sources it had unearthed.
  Sirica pointed out that the arrests of Whitten and Adams in the BIA case had already been thrown out of court and questioned why the FBI still wanted to hold on to all of Anderson’s phone records:

Judge Sirica:  Among the copies of these toll records appear numbers listed to people that apparently had no connection with the Indian movement, is that correct?

FBI official: That is correct, your honor.

Judge Sirica:  What right does the FBI have to maintain those records that have no connection with the Indian movement?

     
Prosecutors argued that they needed the phone records just in case they might decide to take legal action some time in the future.
  Anderson’s lawyers were incredulous.  “Despite all that has transpired in this case,” they wrote in a subsequent motion, “apparently no meaningful dialogue has yet begun insofar as recognition on the part of Government representatives of the threat that is posed to newsgathering from confidential sources and thus to freedom of the press.”
  Anderson’s lawyers alluded to the “current crisis in national affairs” – the Watergate scandal, which had turned Judge Sirica into a nationwide hero – and shamelessly concluded by quoting Judge Sirica’s nemesis President Nixon: “It was the system that has brought the facts to light and that will bring those guilty to justice,” Anderson’s lawyers quoted Nixon as saying, “a system that in this case has included a determined grand jury, honest prosecutors, a courageous judge – John Sirica – and a vigorous free press.”

     
The ironic praise was apparently not missed by Sirica.   In July, as the Senate Watergate Committee hearings captured the nation’s attention, the judge issued an order to have all of the FBI’s phone records of Anderson and Whitten destroyed.
  He also put his own copies of the reporters’ phone records under a seal that still protects them today.
  On the last day of July 1973 – six months to the day after Whitten’s arrest – the deputy clerk for the U.S. district court in Washington gathered up all of the FBI’s records of the reporters’ phone calls.  They listed 3,288 phone calls, far more than the Justice Department had ever acknowledged.
  Anderson’s lawyer Betty Murphy climbed down into the basement of the courthouse, just a few feet away from the jail cell where Les Whitten had been confined.  She watched as the deputy clerk put the records in a metal wastebasket and lit a match.  The documents went up in smoke.

Impact and Significance

     
The fallout from Les Whitten’s jailing continued even after the government released him from jail and destroyed the phone records of his sources.  

     
Less than three months later, Attorney General Elliot Richardson issued regulations restricting the Justice Department’s ability to target journalists.
  The new rules prohibited federal prosecutors from indicting, arresting or subpoenaing reporters “without the express authorization of the Attorney General.”
  The regulations also required that prosecutors first “obtain information from non-media sources” before subpoenaing reporters, and only then if it was “essential to a successful investigation” where “a crime has occurred.”
  These “remarkable regulations,” one legal scholar later wrote, have essentially “served as a shadow federal shield law” protecting journalists ever since.
  

To be sure, the Whitten case was only one of several that led the Justice Department to issue regulations to protect journalists.  In 1970, three years before Whitten, federal prosecutors first drew up more limited voluntary guidelines to restrict federal subpoenas to the news media.
  In the years that followed, news organizations began pushing for stronger protections, especially after the Supreme Court’s Branzburg ruling in 1972.
  But it was not until October 1973, in the wake of Whitten’s arrest, that Attorney General Richardson increased protection of journalists by issuing Justice Department regulations that were specifically designed “to avoid claims of harassment” by the media.
  Unlike prosecutors’ earlier voluntary guidelines, the new rules had the force of law because they were part of the code of federal regulations.
  Moreover, they not only limited federal subpoenas of journalists but also required “the express authority of the Attorney General before a warrant for an arrest is sought . . . [for] a member of the news media for any offense which he is suspected of having committed in the course of, or arising out of, the coverage or investigation of a news story, or while engaged in the performance of his official duties as a member of the news media”
 – precisely the factual situation that occurred during Whitten’s arrest a few months earlier.

     
Meanwhile, Anderson and Whitten joined the Reporter’s Committee for Freedom of the Press in filing what would become a famous, albeit unsuccessful, media law case.
  Their lawsuit was against the AT&T telephone company, which had secretly turned over its phone records of Whitten and other reporters to the Justice Department.
  The reporters sought an injunction that would stop the phone company from releasing such records without prior notification of the journalists – giving them time, in essence, to warn their sources away from harm.
  Anderson reasoned that there was little he could do about his sources who were exposed during the Whitten probe; the damage was already done.  But he and the other reporters wanted to try to prevent such source harassment from happening again.

      
It took more than five years, and various legal twists and turns, before the court finally ruled against the reporters.
  In court papers, the Reporter’s Committee cited the Whitten case as a key example of a bad faith subpoena from which the media needed protection.
  But the district court granted the defendants’ motion for summary judgment, saying the journalists were not entitled to prior notification under the First Amendment.
  The reporters appealed to the circuit court, which issued a split decision – reversing summary judgment against Anderson/Whitten and four other plaintiffs while affirming summary judgment for ten others.
  The appeals court remanded Anderson’s case for further review but set the bar very high for the columnist and the other remaining plaintiffs; they would need to show a “clear and imminent threat” that a subpoena would cause substantial and “irreparable harm.”
  It was a standard that Anderson and the other plaintiffs could not meet.  

     
Ultimately, the judges ruled in Reporter’s Committee v. AT&T that under the First Amendment, journalists were not entitled to prior warnings about government subpoenas; the remedy for bad faith government action, they said, should be after-the-fact punishment, such as a civil lawsuit.
 
     
So Anderson filed a separate lawsuit – Anderson v. Nixon
 – seeking civil damages from the former president and nineteen other officials of his administration for allegedly waging a campaign of harassment that deprived the columnist of his First Amendment rights.  The FBI’s arrest of Whitten and its investigation of his confidential sources were cited among the facts in the complaint.
  But Anderson was unsuccessful in this case, too.  Ironically, it was because he would not reveal the names of confidential administration sources who told him details about the government’s harassment.
  Lawyers for the defendants said they could not present a defense without questioning those sources, and U.S. District Judge Gerhard Gesell agreed.  The case was ultimately dismissed.
  

     
In the end, just as the administration’s attempt to convict Whitten had failed, so, too, had the reporter’s efforts to punish the administration for jailing him in the first place.

Subsequent Legal Cases

     
Legal cases since Whitten have yet to settle the question of whether journalists can be criminally charged by the federal government for receiving leaks of stolen government documents from news sources .  However, without resolving the issue definitively, several subsequent cases appear to have opened the door to the possibility of such prosecution in the future.

     
In 1979, the Supreme Court dismissed a West Virginia indictment against two newspapers for publishing the name of a juvenile defendant.
   Although the newspapers obtained the information from sources, not purloined documents, the Court ruled that publication could not be prosecuted “if a newspaper lawfully obtains truthful information about a matter of public significance.”
  Thus, the Court suggested that unlawful acquisition of information or documents could be prosecuted, although as one legal expert noted, “This begs the question of what constitutes unlawful acquisition of information.”
  

     
The Supreme Court extended this somewhat ambiguous logic to civil cases a decade later.  In 1989, the Court ruled that a newspaper could be not be sued for revealing a rape victim’s name since reporters learned the information because of a bureaucratic snafu not unlawful journalistic conduct.
  But the Court pointedly added that its ruling “does not settle the issue whether, in cases where information has been acquired unlawfully by a newspaper or by a source, government may ever punish not only the unlawful acquisition, but the ensuing publication as well.”
  Although, once again, no purloined documents were at issue, the Court continued to leave the door open for punishing journalists not only for illegally acquiring information but also for publishing it.    

     
However, in a civil suit in 2001, the Supreme Court ruled that the First Amendment protected two radio stations that broadcast an illegally intercepted cell phone conversation.
  But the Court carefully limited the scope of its decision by emphasizing that the journalists involved “played no part in the illegal interception” and that their “access to the information on the tapes was obtained lawfully, even though the information itself was intercepted unlawfully by someone else.”
  Thus, the justices once again drew a crucial distinction that allowed journalists to be passive recipients of illegally obtained information while at the same time holding their sources liable for obtaining that information.  Further, the Court once again deliberately avoided enlarging the decision in ways that would definitively clarify journalistic liability for playing a more active role in soliciting and disseminating stolen information.  Indeed, the court explicitly referred to its “repeated refusal to answer categorically whether publication of truthful information may ever be punished consistent with the First Amendment.”
   It was a deliberate decision, as it were, to make no decision – while holding out the possibility of deciding the issue in the future.

     
Lower courts during this period have taken their cues from the Supreme Court.  In 1984, a Pennsylvania court found that a newspaper had no liability for intrusion when it obtained confidential information from a government agency because the information received was unsolicited.
  In 1986, a California state appeals court appeared to widen the legal latitude of journalistic newsgathering by ruling that “asking persons questions, including those with confidential or restricted information” was simply a routine reporting technique.
  But the issue of government documents was absent from the case.

     
The same year, the Seventh U.S. Circuit Court of Appeals found that CBS News was not liable for the tort of intrusion after a whistle-blowing secretary removed documents from the desk of her boss and gave them to the network.  The ruling hinged on the fact that there was no “evidence in the record that CBS in any way ‘induced’ the alleged intrusion,” the judges wrote.
   Four years later, the same judicial panel ruled that ABC News could be sued for conversion after the network obtained the internal company documents of a private Pentagon contractor, which claimed that the same documents were missing from its own files.
  But while the court ordered ABC to return the papers in dispute, it did so only because it found that the company’s owner was deprived of the use of its property.  The judges were careful to say that the network could “make copies of [the] documents . . . disseminate any information contained in them” and “in no way be punished for the dissemination.”
  But the court ducked the issue of whether ABC was liable for theft of the documents in the first place, since “it is not the intent to steal or pilfer property that matters, but rather” whether the company suffered “deprivation” through the absence of its files.
  This appeared to broaden journalistic rights by following the more expansive reasoning of common law doctrine rather than more stringent federal laws on conversion.
     
But in 1996, a federal judge opened the door to criminal prosecution of journalists for receiving stolen information even as he ruled in favor of a Pennsylvania newspaper that published a leaked document from a local police department.
  There is “a distinction in the criminal law between thieves and receivers of stolen goods,” the judge wrote in his decision, “but both are criminals.  This court does not mean to say that the media are liable to the same degree as those who act improperly for it, or those who supply it with improperly obtained material.  But the distinctions are of degree, not of kind.”
  The judge’s decision was affirmed by the Third Circuit, although the panel did not endorse the wider implications suggested by the trial judge.
  One legal scholar called the decision “troublesome for its suggestions that the press can be categorized as a receiver of stolen goods when it obtains information from a source” and predicted it is “likely to trigger a significant chilling effect” on a free press.

     
Indeed, a more powerful chilling effect occurred two years later, in the case of a Cincinnati Enquirer exposé of corruption and abuse of foreign workers by the Chiquita banana company.
  Under pressure from Chiquita, which was also located in Cincinnati, the local district attorney prosecuted not the powerful agribusiness giant, but reporter Michael Gallagher and his source who helped expose it.
  Their crime: stealing Chiquita’s private voice mail messages.
  No stolen government documents were involved, however, and the reporter pled guilty, not to theft, but to unlawful interception of wire communications and unauthorized access to a computer system.

     
The next year, a federal appeals court appeared to widen further journalistic liability in civil cases for receipt of unlawfully obtained information.  In 1997, Democratic Representative James McDermott leaked to the New York Times a tape recorded cell phone conversation of several Republican congressmen.
  McDermott obtained the tape from a Florida couple subsequently convicted of violating a federal law that prohibits interception of cellular phone calls.
  When one of the Republican congressmen whose voice was heard on the tape sued McDermott for leaking it, a federal judge dismissed the lawsuit because “information, even if initially garnered through illegal means, is lawfully obtained by anyone who did not himself break the law to obtain it.”
  However, the Court of Appeals for the D.C. Circuit disagreed.
  It drew a distinction between what it called McDermott’s conduct, which was liable to a lawsuit, and the newspaper’s speech, which was not.
  A dissenting judge warned that the decision opened the door to prosecution of the press: “[I]n a later day the state can burden the publishers of newspapers . . . on the same basis.”
  

     
In sum, while legal cases since Whitten offer no definitive answer about whether a journalist can be punished for receiving stolen government documents, the trend appears to be inching its way toward both civil and criminal liability for the media. 

Conclusion

     
United States v. Whitten was an important victory for press freedom at a time when First Amendment rights were under siege by the government.  Indeed, the Nixon administration tried to create, in essence, a legal loophole that would have allowed the government to retaliate against critical reporting by punishing newsgathering rather than publication.  But Les Whitten’s jailing rallied other journalists against the extraordinary criminal prosecution of a reporter by the federal government. While Whitten’s lawyers won the case on the facts rather than the law, they successfully beat back a prosecution that could have had far-reaching negative implications for press freedom.  The journalists and their attorneys thwarted the Nixon administration’s attempt to make reporters themselves criminally liable for documents purloined by their sources – an attempt, if successful, that could have greatly diminished the media’s recent victory in the Pentagon Papers case.  Instead, this jailing of a journalist backfired and ended up foiling the government’s naked abuse of prosecutorial power for political purposes.

     
More surprising, perhaps, is the impact this case had on other, more famous media law cases of the time.  Whitten did not go to trial and thus did not yield a court decision for interpretation; and  subsequent court decisions appear to have opened the door to prosecution of journalists for receiving stolen documents.  Nonetheless, Whitten forced the government to destroy phone records identifying confidential sources and was one of the earliest cases that fought to extract press protection from the seemingly anti-media Branzburg decision.  Furthermore, through rather circuitous routes, Whitten played a role in two important media law cases, Reporter’s Committee for Freedom of the Press v. AT&T and Anderson v. Nixon. Finally, in the wake of the Whitten arrest, the Justice Department promulgated regulations to restrict arresting or subpoenaing reporters; these important regulations have been enforced by seven different administrations since then and are still in effect and continue to protect journalists today.

* Associate Professor of Media and Public Affairs and Director of Journalism, George Washington University.  





     	� See John P. MacKenzie & Donald P. Baker, FBI Arrests Reporter in Stolen Data, Wash. Post, Feb. 1, 1973, at A1. 


     	� Who’s Who in America 5650 (58th ed. 2003).  


     	� See MacKenzie & Baker, supra note 1, at A1.	


     	� Id.  See also Whitten Arrest Records, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Jan. 31, 1973), Whitten Papers, Lehigh University, Bethlehem, Pa., box 68, file 2 [hereinafter Whitten Papers].


     	� See Stanley I. Kutler, The Wars of Watergate: The Last Crisis of Richard Nixon 248, 104-07 (1990).


     	� See id. at 104-05.  An original copy of the enemies’ list is contained in Jack Anderson’s personal but uncatalogued papers at Brigham Young University, Provo, Utah [hereinafter Anderson Archives].   


     	� Interview with Les Whitten, Silver Spring, Md. (May 16, 2000) [hereinafter Whitten interview]. 


     	� Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73 (Jan. 31, 1973), Whitten Papers, box 117, file 7.


     	� See William E. Porter, Assault on the Media vii-320 (1976); Joseph C. Spear, Presidents and the Press 39-349 (1984).  


     	� While several law review and other academic articles provide relevant background on some of the media law cases related to Whitten’s, no law review, scholarly article or dissertation could be located that mentioned Whitten, let alone analyzed its historical import.


     	� See  Jack Anderson & Daryl Gibson, Peace, War & Politics: An Eyewitness Account 251-55 (1999) [hereinafter Peace, War & Politics]; Jack Anderson & George Clifford, The Anderson Papers 219-44 (1973) [hereinafter Anderson Papers]. Two other works about Nixon’s relations with the press briefly mention Whitten’s jailing, but do so only in a cursory fashion, while a third book, an otherwise excellent treatment of libel suits against Anderson’s column, does not address Whitten at all, even while covering some of the legal cases that grew out of it.  See Douglas A. Anderson, A “Washington Merry-Go-Round” of Libel Actions (1980); Porter, supra note 9, at 178-79; Spear, supra note 9, at 138-39. Douglas Anderson is no relation to Jack Anderson.


     	� Anderson Papers, supra note 11, at 241-42.


     	� 593 F.2d 1030, 1059  (D.C. Cir. 1978).


     	� 444 F. Supp. 1195 (D.D.C. 1978).


     	� 408 U.S. 665 (1972).  


     	� Policy Regarding Issuance of Subpoenas to and Interrogation, Indictment, or Arrest of, Members of News Media, 28 C.F.R. § 50.10 (1973). 


     	� See Kutler, supra note 5, at 49; Spear, supra note 9, at 45-64.


� William Safire, Before the Fall: An Inside View of the Pre-Watergate White House 341 (1975).


     	� Id.


     	� Porter, supra note 9, at 3. 


     	� Id. at 47. 


     	� See Kutler, supra note 5, at 177.


     	� Id.


    	 � Porter, supra note 9, at 50.  Although Nixon personally approved Agnew’s speech ahead of time, the president told a news conference that his vice president “does not clear his speeches with me.”  Id.


     	� Id. at 40-41.  See also Spear, supra note 9, at 123.


     	� Kutler, supra note 5, at 104-05.


     	� Porter, supra note 9, at 168-72.


     	� Id. at 169.  Nixon declared about Edward Bennett Williams, the Post’s lawyer, declared: “[W]e are going to fix the son of a bitch.”  Williams was also the lawyer for the Democratic National Committee.  The burgeoning Watergate scandal, however, interrupted Nixon’s plans to pull the FCC licenses of the Post’s TV stations. 


     	� Id. at 54.


     	� Id. at 157-59.


     	� See Spear, supra note 9, at 161.


     	� Id. at 123.  See also Seymour M. Hersh, The Price of Power: Kissinger in the Nixon White House 91-97 (1983); Porter, supra note 9, at 40-41, 179.  


     	� See New York Times Co. v. United States, 403 U.S. 713 (1971).  See also David Rudenstine, The Day the Presses Stopped: A History of the Pentagon Papers Case (1996); Sanford J. Ungar, The Papers and the Papers (1972).


     	� Porter, supra note 9, at 40-41.	


     	� Nixon, of course, later appointed Rehnquist to the Supreme Court, where he ultimately became chief justice.  During the Pentagon Papers case, Rehnquist’s role in crafting a legal rationale for the government’s censorship was crucial, according to one scholar, not because of “his exceptional legal ability” but because of “his influence within the administration” based on “his conservative political credentials” as a disciple of Arizona Senator Barry Goldwater. Rudenstine, supra note 32, at 80.  During this time, another Goldwater disciple from Arizona, Deputy Attorney General Richard Kleindienst, allegedly threatened to bring criminal charges against the Washington Post.  According to publisher Katherine Graham, Kleindienst noted pointedly that such prosecution could also cost the Post its FCC television licenses.  Kleindienst was later convicted of unrelated crimes during the Watergate scandal.  Katharine Graham, Personal History 456 (1998).


     	� While the Supreme Court ultimately rejected this heavy-handed attempt by Nixon, it did so not on an absolutist rejection of prior restraint but on a more measured belief that the government had not proved that national security was really in danger in this instance.  According to one scholar, the “decision became, not a stout protection against those who wanted prior restraint but a reminder to authority that in the future it would have to make a stronger case.” Porter, supra note 9, at 124.  Ironically, the Pentagon Papers revealed misconduct not by Nixon but by his presidential predecessors, especially Democrats Lyndon Johnson and John Kennedy.  Why did Nixon go to court and alienate the news media to protect his political adversaries?   Nixon and Kissinger “were aware that the publication of such secrets imperiled their own operations and created a precedent that could come back to haunt the protection of their own secrets,” wrote historian Stanley I. Kutler.  Kutler, supra note 5, at 109. See also Spear, supra note 9, at 37-55. 


     	� 408 U.S. 665 (1972).  


     	� See Porter, supra note 9, at 226.


     	� 408 U.S. at 697, 709.


     	� Lower courts effectively narrowed the decision in Branzburg based on the language of the justices’ various opinions.  In particular, Justice Lewis Powell carefully qualified his tepid concurrence in Branzburg; since Powell was the swing vote in the decision, lower courts relied heavily on his opinion emphasizing “the limited nature” of Branzburg. 408 U.S. at 709 (Powell, J., concurring).  See also Kent R. Middleton et al., Law of Public Communication 441-48 (5th ed.,  2000); Porter, supra note 9, at 222-32; Stephen R. Hofer, The Fallacy of Farber: Failure to Acknowledge the Constitutional Newsman’s Privilege in Criminal Cases, 70 J. of Crim. Law & Criminology 299, 312-23 (1979); Paul Marcus, The Reporter’s Privilege: An Analysis of the Common Law, Branzburg v. Hayes, and Recent Statutory Developments, 25 Ariz. L. Rev. 815-77 (1984); Leslye DeRoos Rood & Ann K. Grossman, The Case for a Federal Journalist's Testimonial Shield Statute, 18 Hastings Const. L.Q. 779-818 [1991].


     	� See Porter, supra note 9, at 225.


     	� See id. at 222-32.  


     	� Spear, supra note 9, at 149-50.  The White House later claimed that it was investigating Schorr only because it was considering hiring him, an implausible rationale considering that Nixon’s staff referred to the reporter by the nickname, “Prick.”  Porter, supra note 9, at 142-45; 


     	� Hersh, supra note 31,  at 93.  See also Porter, supra note 10, at 179.


     	� Bob Schieffer, This Just in:  What I Couldn’t Tell You on TV 170 (2003).  Nixon’s comments were recorded on his secret White House taping system. According to Rather, Nixon’s press secretary also told him that the television networks were “anti-Nixon” and “were going to have to pay for that, sooner or later, one way or another.”  Rather’s boss, CBS News president Richard Salant, said that White House aide Charles Colson threatened to  “bring you to your knees in Wall Street and on Madison Avenue” as punishment for refusing to  “play ball. . . . We’ll break your network.”  Salant was an uncommonly principled television news executive who quickly spread news of the heavy-handed White House pressure.  Salant said defiantly that the administration “had just managed to give Dan Rather security in his White House assignment as long as Dan wanted to keep it.” See also Porter, supra note 9, at 110-12, 142-45, 154-58, 188; Spear, supra note 9, at 149-50, 161.


     	� See Neil A. Grauer, Wits and Sages 16 (1984).


     	� See Spear, supra note 9, at 134-39.


     	� See Bob Woodward, Anderson Slur Said Ordered, Wash. Post, Oct. 13, 1975, at A1.


     	� The CIA spying effort was called “Operation Mudhen.”  Details were disclosed in documents leaked to Anderson and later released to Whitten under the Freedom of Information Act.  After Anderson discovered the CIA spies following him around town, he not only exposed them in his column but made fun of the secretive agency by unleashing his merry brood of nine children on the startled undercover agents, who quickly fled his neighborhood.  See Timothy S. Robinson, CIA Elaborately Tracked Columnist, Wash. Post, May 4, 1977, at A1.  CIA document, “Project Mudhen: Summary of Significant Activities in Surveillance Coverage from 15 February 1972 through 16 March 1972,” Whitten Papers, box 97, file 4.


     	� See Bob Woodward, Hunt Told Associates of Orders to Kill Jack Anderson, Wash. Post, Sept. 21, 1975, at A1.  See also Brit Hume, Inside Story 255-58 (1974);  G. Gordon Liddy, Will: The Autobiography of G. Gordon Liddy 206-10, 374 (1980); Peace, War & Politics, supra note 11, at 225. 


     	� CIA agents referred to Whitten under the code-name “CORDIAL,” and sent detailed reports to headquarters tracing’s Whitten’s family roots, previous employment, military history and international travels.  Agents took pictures of his cars and house and photographed Whitten meeting with confidential news sources.  Project Mudhen, Memo for the Record (Feb. 14, 1972), Whitten Papers, box 97, file 2. See also Spear, supra note 9, at 137; Hersh, supra note 31, at 477-78.


     	� Anderson Papers, supra note 12, at 222. 


     	� Id. at 223.


     	� Id, at 222-23.


     	� Id. at 223.


     	� Id. at 225.


     	� Id.


     	� Memo by W. Mark Felt, FBI Acting Associate Director to Acting FBI Director & Asst. Atty. General (Dec. 19, 1972); Memo from Washington Field Office Special-Agent-in-Charge to Acting FBI Director (Dec. 13, 1972) (emphasis in original). Anderson Archives, supra note 6.  Both documents were released on Sept. 21, 1976, under a Freedom-of-Information Act request from Whitten.


     	� Memo by W. Mark Felt, FBI Acting Associate Director to Acting FBI Director & Asst. Atty. General (Dec. 19, 1972). See also memo, “General Investigative Division Summary,” Jan. 24, 1973.  Anderson Archives, supra note 6.  


� Anderson Papers, supra note 11, at 227-29.


� Id. at 226.  


     	� Id. at 227-28.


     	� Id. at 228-29.


     	� Id. at 233.


     	� Id.


     	� Id. at 233-34.


     	� Id. at 229.


     	� Id. at 233.


     	� Id. at 235.


     	� Id. at 229, 235.


     	� Id. at 219.


     	� Id.  Whitten began laying the groundwork to be released just a few minutes after he was arrested.  “I have a threshold statement,” he told FBI agents as they drove him to jail, coyly suggesting he was about to give them some kind of confession.  The agents obligingly turned on their audio equipment to record the statement. “You have violated my rights!” Whitten shouted.  “You’re taking away the tools of my trade, my notebook, and you’ve violated my First Amendment rights!”  The lead FBI agent ordered the audio equipment turned off.  “Shut up, fuckhead,” Whitten said he was told. Whitten interview, supra note 7.


     	� Whitten interview, supra note 7.


     	� “I suspect you’re going to destroy evidence here,” Whitten challenged.  The laconic response from a federal agent: “This camera don’t work for photographs like that.”  Under the suspicious watch of FBI agents, Whitten made his one phone call to his libel attorney, Betty Southard Murphy.  She hurried to the FBI field office and found Whitten still washing fingerprint ink from his hands.   U.S. marshals complained to Murphy that the reporter wouldn’t even sign his fingerprint card.  “Yeah,” the First Amendment lawyer responded, “and he’s not signing anything either until I learn something about criminal law.”  She argued that since Whitten’s arrest was unconstitutional under the First Amendment, fingerprinting him was also illegal.  Id.; interview with Betty Southard Murphy, Washington, D.C. (May 4, 2000) [hereinafter Murphy interview]. See also Spear, supra note 9, at 139. 


     	� See Anderson Papers, supra note 12, at 219.  


     	� Whitten interview, supra note 7.


     	� Murphy interview, supra note 673. 


     	� Complaint, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Jan. 31, 1973), Whitten Papers, box 117, file 7. 


     	� MacKenzie & Baker, supra note 1, at A1.


     	� Id. 


     	� Murphy interview, supra note 73.


     	� Id.


     	� Personal Recognizance Release Statement, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Jan. 31, 1973), Whitten Papers, box 95, file 1.


     	� Murphy interview, supra note 73.


     	� Id.  Not surprisingly, the news media swarmed over a story about the jailing of one of their own.  “U.S. Arrests Aide of Jack Anderson,” the New York Post blared in a front-page banner headline.  Helen Dudar & Andrew Porte, U.S. Arrests Aide of Jack Anderson, N.Y. Post, Jan. 31, 1973, at 1.  Washington Post columnist Maxine Chesire, a friend of the jailed reporter, printed up “Free Les Whitten” buttons and handed them out in court as a sign of media solidarity.  Outside the courthouse, Whitten tried to smile but told his fellow reporters that “I was just out covering the story and I got arrested by the FBI.  I hope it doesn’t happen to anyone else.” MacKenzie & Baker, supra note 1, at A1.  In fact, Whitten was putting on a brave front.  Over the next two weeks, he lost weight and began waking up in the middle of the night from anxiety.  He even met with Bobby Baker, the disgraced Lyndon Johnson aide who Whitten had helped send to prison, to get advice on how to cope behind bars. Les Whitten oral history interview with Daryl Gibson in Silver Spring, Md., undated transcript, Gibson personal files, Austin, Tex.  “You know me,” Whitten later told a crowd of supporters, “I’m a craven coward.” Judith Martin, Celebrating With Toasts and Empathy, Wash. Post, Feb. 16, 1973 at B3 .  


     	� Murphy interview, supra note 73.


     	� Washington’s secretary of state, Thomas Jefferson, may well have been the source of these leaks, which were printed in Jeffersonian newspapers in an apparent effort to influence administration policy.  But Washington himself took part in the leaking when he disclosed an advance copy of his farewell address to his own favored newspaper outlet.  See Margaret A. Blanchard, Freedom of Expression in the United States through the Civil War 52-53 (1991) (unpublished manuscript, on file at University of North Carolina at Chapel Hill).


     	� Polk, too, was apparently the victim of leaks from a disloyal secretary of state, James Buchanan, who harbored presidential ambitions of his own and ultimately succeeded Polk in the White House.  Polk was so enraged by the disclosures that he personally interrogated a low-level clerk suspected of one leak and pressured the Senate to hold a reporter in contempt for refusing to reveal the source of another leak.  But the journalist never identified his source and was freed after nearly two weeks of being confined to a Senate committee room during the day and the home of the Senate sergeant-at-arms at night.  See Jean Folkerts & Dwight L. Teeter, Jr., Voices of a Nation, 3d ed., 154 (1998); Blanchard, supra note 86, at 94-89.


     	� See Joseph P. McKerns, A Press Insider’s View of Reconstruction Era Journalism in Washington, D.C., 1865-1877, 20 Am. Journalism 41 (2003).  


     	� See Donald Ritchie, Press Gallery: Congress and the Washington Correspondents, passim (1991); Robert L. Spellman, Paul Mellon and the Progressives: Repeal of the Senate Secrecy Rule 3-13 (unpublished paper delivered at American Journalism Historians Association conference, Billings, Mont., Oct. 2003).


     	� C. Thomas Dienes et al., Newsgathering and the Law 518 (1997).  


     	� William S. Roby, III, Receipt of Public Documents Taken By Another Without Authorization as Receipt of Stolen Property, 57 A.L.R.3d 1211, 1211 (1974).


     	� Id.


     	� 18 U.S.C. § 641 (2000).  


     	� 18 U.S.C. § 631 (2000) (emphasis in original).


     	� Carpenter v. United States, 484 U.S. 19, 25-26 (1987). Another federal law prohibits unauthorized removal of government records. 18 U.S.C. § 2071(a) A 1972 federal court, however, limited this statute to theft of tangible items while allowing photocopying of documents. (2000); United States v. Rosner, 352 F. Supp. 915, 919 (S.D.N.Y. 1972).  


       	� See Rudenstine, supra note 33, passim.


     	� Id. at 80, 341.


     	� See William E. Lee, The Unusual Suspects: Journalists as Thieves, 8 Wm. & Mary Bill of Rts. J. 53, 65 (1999). 


     	� Id. at 65.  


     	� Id. at 67-68.


     	� New York Times Co. v. United States, 403 U.S. 713, 754 (1971) (Harlan, J., dissenting). 


     	� Id.  (Harlan, J., dissenting).  


     	� See MacKenzie & Baker, supra note 1, at A1.


     	� See id.


     	� See Rudenstine, supra note 33, passim.


     	� See id., passim; Peace, War & Politics, supra note 11, at 253-54.


     	� Although “the government initially characterized the documents as ‘stolen,’” one legal scholar wrote, “as the case progressed, the method of acquisition became increasingly tangential.  By the time the case was presented to the Supreme Court, the issues had been narrowed to focus on the consequences of publication.”  Lee, supra note 99, at 62.


     	� Lee, supra note 99, at 68-69.  Indeed, Justice Hugo Black in his concurrence wrote that “the press must be left free to publish news, whatever the source.”  403 U.S. 713, 717 (Black, J., concurring) (emphasis added).


     	� As for Justice Harlan’s claim that the purloined Pentagon Papers “had been feloniously acquired” by the New York Times and Washington Post, one leading scholar wrote that Harlan “misstated the record; there were no findings by either district court concerning how the information was acquired, let alone findings that the newspapers knew that the information has been ‘feloniously acquired.’”  Lee, supra note 99, at 68.


     	� See Dienes, supra note 91, at 523; Roby, supra note 92, at 57.


     	� See People v. Kunkin, 100 Cal. Rptr. 845 (Cal. App. 1972).


     	� See People v. Kunkin, 507 P.2d 1392 (Cal. 1973).  The judges also ruled that there was insufficient evidence to prove that the journalists were aware that the documents they were leaked were stolen.  Id. at 1396, 1400.


     	� Id. at 1397. 


     	� Id. at 1400 n.14.


     	� Id. at 1394 n.2.  “The state’s readily apparent concern was [the source’s] unauthorized disclosure and publication of the information,” one legal expert concluded, “not its mere receipt” by the newspaper.  Lee, supra note 99, at 92.  


     	� See Anderson Papers, supra note 11, at 222-52.


     	� Liberty Lobby, Inc. v. Drew Pearson, 390 F.2d 489, 490 (D.D. Cir. 1968), aff’g, 261 F. Supp. 726 (D.D.C. 1966).


    	 � The judge carefully noted, however, that because Liberty Lobby sought an injunction to restrain Pearson and Anderson from publishing, the court could not rule on whether the journalists were guilty of conversion, breach of trust “or any other similar tort.”  261 F. Supp. at 728. 


     	� Id.  However, according to Prof. William E. Lee, the judge erroneously “went far beyond the facts of the case” since “no complicity between the journalists and the [Liberty Lobby] employee was shown.”  More importantly, the judge’s “sweeping statement that ‘courts may not review the manner in which a newspaper man obtains his information’ . . . treated these issues as though they were long settled” when they were not.  Lee, supra note 99 at 62-63. 


     	� 390 F.2d at 491.  


     	� Id.  See also A “Washington Merry-Go-Round” of Libel Actions, supra note 11, at 197-98; Lee, supra note 99, at 53.  


     	� As a result of Anderson’s disclosures, Dodd was censured by the Senate and defeated for re-election. See James Boyd, Above the Law passim (1968).


     	� See Oliver Pilat, Drew Pearson: An Unauthorized Biography 265 (1973).


     	� Dodd v. Pearson, 277 F. Supp. 469, 470 (D.D.C. 1967), aff’d in part, rev’d in part, 410 F.2d 701 (D.C. Cir. 1969).  


     	� Id. at 471-72.  


     	� Id.  See also Lee, supra note 99, at 92.  This ruling was criticized for chilling a free press.  See Anderson,  supra note 11, at 193-97, 309; Constitutional Law—Freedom of the Press—Judgment for Conversion against Journalists Who Acquire and Publish Information with Knowledge that It Was Stolen from U.S. Senator’s File Does Not Violate Freedom of the Press—Dodd v. Pearson, 82 Harv. L. Rev. 926-31 (1969); Conversion As a Remedy for Injurious Publication—New Challenge to the New York Times Doctrine?  Dodd v. Pearson, 56 Geo. L. J. 1223-30 (1968).


     	� Dodd v. Pearson, 277 F. Supp. 469, 470 (D.D.C. 1967).  Anderson’s source, James Boyd, later wrote that “Anderson had always stopped short of recommending” that he copy the senator’s files.  Boyd, supra note 122, at 166.  But both men may have understated the muckraker’s involvement.  According to an oral history interview more than three decades later, Anderson rented a machine used to copy Dodd’s papers and even sent his secretary into Dodd’s office at night to remove files there.  The secretary, Opal Ginn, “donned a very blonde wig” so that she wouldn’t be recognized and wore an apron to look like a “cleaning girl,” her sister, Geneva Mayfield, later said.  “When the real cleaning person was away, she got into [Dodd’s] files,” Mayfield recalled.  “She and Jack thought it up together. . . . She thought she’d have ulcers she was so scared. . . . [But] no one caught her.” Telephone interview with Geneva Mayfield (Sept. 8, 2000).   


     	� Boyd, supra note 122, at 103-06.  Anderson also argued that Dodd’s documents were borrowed not stolen by aides who were entitled to have access to them.  But the judge viewed the papers as Dodd’s property and was unpersuaded by the fact that the journalists possessed only copies not originals. Interview with Jack Anderson in Washington, D.C. (Aug. 29, 1977). See also Lee, supra note 99, at 93;


     	�  410 F.2d 701, 705 (D.C. Cir. 1965).  


     	� Id.  


     	� Id.


     	� “The Court’s cases are of little value in answering the questions of whether it is legal for a reporter. . . to receive information with knowledge that the source stole it or acquired it tortiously,” one legal analyst would later write in another context.  “Nor do these cases answer the provocative question of whether the illegal acquisition of information affects . . . [potential] post-publication penalty issues” such as criminal prosecution or civil liability.  Lee, supra note 99, at 57.


     	� Undated article, Washington Star-Daily News, Whitten Papers; also cited in Anderson Papers, supra note 11, at 242.


     	� Quoted in Anderson Papers, supra note 11, at 242.  


     	� Id.  See also Jack Anderson Aide, Others Arrested Over BIA Papers, Wash. Star-Daily News, Jan. 31, 1973, at A1.


     	� 283 U.S. 697 (1931).


   	� Id. at 716.


     	� See Helen Dudar & Andrew Porte, U.S. Arrests Aide of Jack Anderson, N.Y. Post, Jan. 31, 1973, at A1;  MacKenzie & Baker, supra note 1, at A1. 


     	� Pulling Anderson’s Leg, Time, Feb. 12, 1973, at 38.  See also Peace, War & Politics, supra note 11, at 253.  


     	� Whitten interview, supra note 7.  See also Kutler, supra note 5, at 560.


     	� Betty Southard Murphy, ”Memo to Files,” In Re Les Whitten, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Feb. 6, 1973), Whitten Papers, box 95, file 1.


     	� Id.  Anderson’s attorneys also discussed ways to instigate favorable congressional hearings and positive media coverage.  


     	� “Washington Merry-Go-Round” column, Feb. 6, 1973, Anderson Archives, supra note 6.


     	� Id.  As if to make sure the government knew that he wasn’t going to go away, Anderson also started running more columns milking the earlier BIA documents he had already written about.   See “Merry-Go-Round,” Feb. 4, 1973, Anderson Archives, supra note 6.


     	� Peace, War & Politics, supra note 11, at 253-54. 


     	� Id. at 254.


     	� Id.


     	� Id.


     	� See Transcript, WTTG-TV “Panorama,” interview with Jack Anderson and Les Whitten (Feb. 3, 1973), Anderson Archives, supra note 6.


     	� See Donald P. Baker, Indian Explains Actions, Wash. Post, Feb. 2, 1973, at C1; Fred Barnes, BIA Official Says Adams Promised to Return Papers, Wash. Daily-Star News, Feb. 3, 1973, at A2. 


     	� The Arrest of Les Whitten, Wash. Post, Feb. 12, 1973, at A20 (editorial).


     	� WTTG-TV Transcript, supra note 150, at 14. 


     	� A Bad Smell To Whitten Case, Miami Herald, Feb. 14, 1973, at A6 (editorial).


     	� Associated Press, Editors Comment on Arrest of Columnist’s Aide, N.Y. Times, Feb. 2, 1973, at 61.


     	� Herblock cartoon, Wash. Post, Feb. 7, 1973, at A12.  The syndicated cartoon was also published in many other newspapers in the United States.  Whitten, however, believed that too few journalists spoke out against his arrest.  See Les Whitten, Old Indian Refrain: Treachery on the Potomac, N.Y. Times, Feb. 8, 1973, at 43.


     	� Jack Anderson, “Washington Merry-Go-Round,” Wash. Post, Feb. 15, 1973, at G-15.


     	� Id.


     	� Id. See also Press Release, Rep. Lloyd Meeds, Anderson, Whitten Invited to Testify (Feb. 1, 1973), Whitten Papers, Box 95, File 1.  


     	� It appears from court records that it was the prosecutors’ idea to have Whitten appear before the grand jury, since their letter to him invited his appearance “should you wish to testify.”  Letter from John F. Rudy, Asst. U.S. Atty., to Les Whitten, United States v. Whitten (Feb. 9, 1973), Whitten Papers, box 95, file 1.  Ordinarily, criminal targets are reluctant to appear before grand juries, but in this case the prosecutor said afterwards that Whitten’s testimony helped his cause.  Whitten, however, later said that prosecutors had already assured his lawyers that the reporter would not be indicted before he ever took the witness stand in the grand jury room.  According to Whitten, prosecutors wanted to use his testimony in the grand jury as a fig leaf to insulate themselves from criticism by higher-ups in the Nixon Administration for the decision to dismiss the indictment.  Whitten interview, supra note 7.  See also Donald Baker, Two Asked To Talk By Jury, Wash. Post, Feb. 12, 1973, at C1; Barry Kalb, Whitten Case Dropped by U.S., Wash. Daily-Star News, Feb. 15, 1973, at A1; Raul Ramirez, Grand Jury Queries Four on BIA Papers, Wash. Post, Feb. 15, 1973, at D1.


     	� Peace, War & Politics, supra note 11, at 254.


     	� See Lawrence Meyer, U.S. Drops Charges in BIA Thefts, Wash. Post, Feb. 16, 1973, at B1.  In his column, Anderson waxed rhapsodic about his renewed faith in America as a result of the grand jury’s dismissal of the charges.  See “Washington Merry-Go-Round,” Feb. 15, 1973, Anderson Archives, supra note 6.


     	� See Martin, supra note 85, at B1.  Ironically, one casualty of Whitten’s arrest was the BIA itself.  Whitten and his sources told the Associated Press that their arrests “probably eliminated any chances of voluntary return of other papers taken from the BIA building. . . . [Whitten source Hank] Adams estimated that 95 percent of the documents still were hidden in various states, and said fear and apprehension were so great that he doubted that papers would be returned voluntarily.”  Associated Press, Jury Refuses to Indict 3 in Theft of Indian Papers, Boston Globe, Feb. 16, 1973, at A25. 


     	� Lawrence Meyer, U.S. Drops Charges in BIA Thefts, Wash. Post, Feb. 16, 1973, at B1.


     	� Id.  Yet another anonymous leak claimed that unnamed Justice Department figures already harbored a dislike for the FBI’s acting director and were further angered when he failed to notify them in advance about plans to arrest Whitten. “The Bureau went off on a solo caper for purposes of its own,” the Washington Post editorialized, “and was left out there to hang by itself.”  Don’t Embarrass the FBI, Wash. Post, Feb. 19, 1973, at A14. See also Martin, supra note 84, at B1;  Reporter Freed in Indian-Data Case, N.Y. Times, Feb. 16, 1973, at 8.


     	� A Grand Jury’s Rebellion, Boston Globe, Feb. 17, 1973, at 5 (editorial).  According to the Globe editorial, “Justice Department attorneys now ‘explain’ that they ‘did not press the charges very hard,’ that ‘they didn’t try to press the case beyond the grand jury’s resistance.’ . . . [B]y what right does the FBI make such unauthorized arrests?”  Id.


     	� See Anderson Papers, supra note 11, at 219-20.


     	� Id.  See also “Washington Merry-Go-Round” columns, Feb. 7, 1973 & 22 May 22, 1974, Anderson Archives, supra note 6.


     	� FBI Memorandum, “Opposition Witnesses Leslie H. Whitten, Jr. and Jack Anderson” (Mar. 10, 1973), released to Whitten under the Freedom of Information Act, Anderson Archives, supra note 6.


     	� Peace, War & Politics, supra note 11, at 254-57.


     	� Id. at 257.  While Byrd’s opposition may well have been crucial to defeating Gray’s nomination,  Anderson’s threat to Byrd was probably less pivotal than the columnist believed.  More significantly, Gray was heavily involved in the burgeoning Watergate scandal; he leaked sensitive information about the FBI probe to potential targets in the White House and personally burned incriminating documents on their  behalf—and then perjured himself about it.  While Byrd made an uncharacteristically withering cross-examination of Gray during his Senate hearings, the questions focused on Watergate not Whitten.  In fact, well before Whitten’s arrest, Nixon confidantes John Mitchell and Richard Kleindienst had already warned the White House that nominating Gray would lead to an ugly confrontation in the Senate.  See Kutler, supra note 5, at 210, 246-47, 261-73, 317.  


     	� Affidavit by Jack N. Anderson, United States v. Whitten (Feb. 28, 1973), Anderson Archives, supra note 6; Jack Anderson, “Washington Merry-Go-Round,” FBI Used Arrest to Probe Anderson, Wash. Post, Feb. 23, 1973, at D17.


     	� Associated Press, Anderson, Colleague Claim Rights Violated, Wash. Post, Mar. 3, 1973, at A4.


     	� See Anderson Papers, supra note 11, at 222-52.


     	� “Washington Merry-Go-Round,” Feb. 23, 1973, Anderson Archives, supra note 6


     	� Affidavits of Robert & Margaret Updike, United States v. Whitten (Feb. 22, 1973), Anderson Archives, supra note 6.  The Updikes were relatives of Anderson, according to a classified FBI memo.  See FBI Memo (Mar. 10, 1973), Anderson Archives, supra note 6.


     	� “Washington Merry-Go-Round,” Feb. 23, 1973, Anderson Archives, supra note 6.


     	� FBI memo, supra note 176.


     	� Barry Kalb, Anderson Phone Data Seized, U.S. Indicates, Wash. Daily-Star News, Feb. 27, 1973, at A4.


     	� See Kutler, supra note 5, at 259.


     	� Id. at 260.


     	� Id.


     	� Defendant’s Motion to Quash, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (March 2, 1973), Whitten Papers, box 95, File 1, at 7.  


� Id. at 1-2.


     	� Id. at 2-4 (citing Griswold v. Connecticut, 381 U.S. 479, 482-83 (1965); Lamont v. Postmaster General, 381 U.S. 301, 308 (1965); Associated Press v. United States, 326 U.S. 1 (1945); Grosjean v. American Press Co., 297 U.S. 233, 250 (1936); In re Taylor, 193 A.2d 181, 185 (1963)).


     	� 408 U.S. 665 (1972).


     	� See Middleton et al., supra note 40, at 445-47. 


     	� See Porter, supra note 9, at 226.


     	� Defendant’s motion to quash, supra note 183, at 6 (citing Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 655 (1972)). 


     	� Id. at 7.  


    	 � Id.


     	� At first, prosecutors said they could not comment unless Judge Sirica directed them to do so, citing Rule 6(e) of the Federal Rules of Criminal Procedure which forbids the government to disclose secret grand jury information. Judge Sirica then signed an order allowing prosecutors to discuss the grand jury probe of Whitten and thus respond to Anderson’s petition.  Prosecutors then argued that it was “sheer speculation” to suggest that “the grand jury [process] has been abused” by the Justice Department.  Government Memorandum of Points and Authorities and Opposition to Motion to Quash Subpoenas, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Mar. 9, 1973), Whitten Papers, box 95, file 1.  See also Motion, In Re  the Matter of Grand Jury Proceedings by Harold Titus, U.S. Attorney, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A; Order by Judge John Sirica, In Re the Matter of Grand Jury Proceedings, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Mar. 7, 1973).  All in  Whitten Papers, box 95, file 1.  


     	� Government Memorandum of Points and Authorities and Opposition to Motion to Quash Subpoenas, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Mar. 9, 1973), Whitten Papers, box 95, file 1.


     	� Specifically, the Justice Department argued that Anderson’s request for prior notification of subpoenas would give journalists a kind of special “testimonial privilege” which the court had explicitly rejected in Branzburg.  Prosecutors maintained that this would violate “the long standing principle that ‘the public has a right to every man’s evidence.’” Id.  See also Barry Kalb, U.S. Defends Anderson Phone Lists Subpoena, Wash. Daily-Star News, Mar. 10, 1973, at A2.


     	� Government Motion, In Re the Matter of Grand Jury Proceedings, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Mar. 9, 1973), Whitten Papers, box 95, file 1.  See also Letter from John F. Rudy, Asst. U.S. Atty. to C & P Telephone, United States v. Whitten (Feb. 20, 1973), Whitten Papers, box 97, file 1.


     	� Order by Judge John Sirica, United States v. Whitten (April 5, 1973), Anderson Archives, supra note 6.


     	� Id.  See also Associated Press, FBI Must Reveal Anderson Records, Orlando Sentinel Star, Apr. 16, 1973, at A13.


     	� Temporary Restraining Order by Judge John Sirica, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Apr. 16, 1973), Whitten  Papers, box 95, file 1.  See also Associated Press, FBI Told to Quit Checking Writer’s Calls, L.A. Times, Apr. 17, 1973, at A5; Timothy S. Robinson, Use of Anderson Telephone Records By FBI Blocked by Federal Judge, Wash. Post, April 17, 1973, at A17. 


     	� Government Memorandum to the Court by John F. Rudy, Asst. U.S. Atty. and John J. McDermott, FBI Spec. Agent, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (Apr. 24, 1973), Anderson Archives, supra note 6.


     	� Transcript Testimony of Edward R. Leary, FBI Spec. Agent (Apr. 16, 1973), at 29-30, cited in Motion to Quash, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (May 7, 1973), Whitten Papers, box 117, file 7.


     	� Id.


     	� This claim is almost certainly untrue.  Anderson cited several sources who were contacted by the FBI, and the FBI itself acknowledged in a classified internal memo that both its Minneapolis and Phoenix field offices conducted interviews with Anderson sources.  FBI Memo (Mar. 10, 1972), Anderson Archives, supra note 6.


     	� Transcript Testimony of Edward R. Leary, FBI Spec. Agent, (Apr. 16, 1973), at 23-25, cited in Motion to Quash, Unites States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (May 7, 1973), Whitten Papers, box 117, file 7.


     	� Government Memorandum to the Court, United States v. Whitten (Apr. 24, 1973), Anderson Archives, supra note 6;  Government Memorandum, United States v. Whitten (May 16, 1973), Whitten Papers, box 97, file 1.


     	� United States v. Whitten, Motion to Quash Subpoenas (May 7, 1973), at 9, Whitten Papers, box 117, file 7.


     	� Id. at 12.  See also Kutler, supra note 5, at 263; Transcript of President’s Broadcast Address to the Nation on the Watergate Affair, N.Y. Times, May 1, 1973, at 31. 


     	� Order by Judge John Sirica, United States v. Whitten, Magistrate’s Docket No. 28, Case No. 224-73A (July 6, 1973), Anderson Archives, supra note 6.


     	� Id.  See also Anderson’s Records Destroyed by Court, Wash. Post, July 7, 1973, at E2.  


     	� Id.


     	� “Columnist Jack Anderson,” the Washington Post reported, “who has often written in the last year about the shredding of government and political documents, had some of his own telephone toll records shredded into spaghetti-sized confetti yesterday.” Kenneth Bredemeyer, Newsman Ordered to Shred Files, Wash. Post, Aug. 1, 1973, at A20.  But according to Anderson’s lawyer, the courthouse shredding machine malfunctioned and a deputy clerk had to rely on a less high-tech device: matches. See Murphy interview, supra note 74; Certificate of Compliance by Deputy Clerk James P. Capitanio (July 31, 1973), Whitten Papers, file 97, box 1.


     	� Policy Regarding Issuance of Subpoenas to and Interrogation, Indictment, or Arrest of Members of News Media, 38 Fed. Reg. 29.588, 29.589 (1973) (codified at 28 C.F.R. § 50.10).


     	� Id.


     	�  Id. In addition, the new rules stated that subpoenas to the media should “be limited to the verification of published information . . . [and] be directed at material information regarding a limited subject matter, should cover a reasonably limited period of time and should avoid requiring production of a large volume of unpublished materials . . . [and] should be treated with care to avoid claims of harassment.”  Id.


     	� Adam Liptak, The Hidden Federal Shield Law, 1999 Ann. Surv. Am. L. 227, 236.


     	� Statement of Roger C. Cramton, Assistant Attorney General to House Judiciary Committee (Sept 21, 1972), Reporter’s Committee for Freedom of the Press archives, Arlington, Va.  See also Liptak, supra note 214, at 231-32.  Attorney General John Mitchell’s press secretary, Jack Landau, later said that he drew up the voluntary guidelines in 1970 with his then-colleague William Rehnquist in response to complaints that Mitchell had received from the three television networks about Justice Department subpoenas for outtakes from the violent 1968 Democratic national convention in Chicago.  “Mitchell didn’t want to tangle with a unified press on this issue,” Landau recalled.  “I was surprised that Rehnquist went along with it but that was what Mitchell wanted.”  Telephone interview with Jack Landau, former Justice Department press secretary (Nov. 19, 2003).


     	� Memo, “Attempts to Enact a Federal Shield Law,” Reporter’s Committee for Freedom of the Press archives, Arlington, Va. (undated).  


     	� Policy Regarding Issuance of Subpoenas to and Interrogation, Indictment, or Arrest of, Members of News Media, 28 C.F.R. § 50.10 (1973).  


     	� Id.


     	� Id.


     	� Reporter’s Comm. for Freedom of the Press v. Am. Tel. & Tel. Co., No. 74-1889 (D.D.C., 1973).   


     	� Reporter’s Comm. for Freedom of the Press v. Am. Tel. & Tel. Co., 593 F.2d 1030 (D.C. Cir. 1978), cert. denied 440 U.S. 949 (1979).


     	� Id. at 1070-71.


     	� See Letter from Lloyd Cutler, Attorney for Reporter’s Committee for Freedom of the Press, to AT&T Counsel, United States v. Whitten (Dec. 28, 1973); Memo, Reporter’s Committee (Jan. 21, 1974); both in Whitten Papers, box 97, file 1.


     	� Reporter’s Comm. , 593 F.2d at  


     	� Id. 


     	� Id.


     	�  Id.


     	� Id., at 1065. 


     	� Id. at 1069.  See also Anderson, supra note 11, at 237-40.  


     	� 444 F. Supp. 1195 (D.D.C. 1978).  


     	� Id. at 1197-98.


     	�  Id. at 1199-1201.  


     	� Id. at 1200.


     	� Smith v. Daily Mail, 443 U.S. 97 (1979).  A year earlier, the Supreme Court overturned the conviction of a newspaper by Virginia for revealing confidential information about a state judicial inquiry.  But the case did not involve any purloined government documents.  See Landmark Communications, Inc. v. Virginia, 435 U.S. 829, 833 (1978).


     	� Id. at 103.


     	� Lee, supra note 99, at 90.  


     	� See Florida Star v. B.J.F., 491 U.S. 524, 536 (1989).  


     	� Id. at 535 n.8 (emphasis in original).


     	� See Bartnicki  v. Vopper, 532 U.S. 514 (2001).


     	� Id. at 525.  Indeed, the justices noted, the journalists involved “found out about the interception only after it occurred, and in fact never learned the identity of the person or persons who made the interception.” In addition, the Court said, the illegally taped conversation  “was a matter of public concern” because it involved a threat of violence by a labor union leader.  Id. 


     	� Id. at 529.


     	� See Harris v. Easton Publ’g Co., 483 A.2d 1377, 1384 (Pa. Super. 1984).


     	� See Nicholson v. McClatchy Newspapers, 223 Cal. Rptr. 58, 64 (Cal. Ct. App. 1986).


     	� O’Connell v. CBS, 782 F.2d 1414, 1420 (7th Cir. 1986).


     	� FMC Corp. v. Capital Cities/ABC, Inc., 915 F.2d 300 (7th Cir. 1990).


     	� Id. at 305.


     	� Id. at 304. A year later, the Fourth Circuit similarly ruled that a newsletter was not liable for intrusion since it “played no role in leaking” a government document that had been provided by a source “in violation of government policy.”  Illegal conduct by a journalistic source “does not mean” that the journalist “unlawfully obtained” the document, the judges wrote. However, they added that if the journalist involved “unlawfully obtained” the document by some “positive act,” their ruling might have been different. Reuber v. Food Chem. News, Inc., 925 F.2d 703, 718-19 (4th Cir. 1991).


     	� Scheetz v. Morning Call, Inc., 747 F. Supp. 1515, 1536-40 (E.D. Pa. 1990).


     	� Id. at 1525.


     	� Scheetz v. Morning Call, Inc., 946 F. 2d 202 (3d Cir. 1991).


      	� Lee, supra note 99, at 100.


     	� See Alix M. Freedman & Rekha Balu, How Cincinnati Paper Ended Up Backing Off From Chiquita Series, Wall Street J., July 17, 1998, at A16.


     	� Id.


     	� See Laurence Zuckerman, Paper Forced to Apologize For Articles About Chiquita, N.Y. Times, June 29, 1998, at A10.


    	 � See Reporter Pleads Guilty in Theft of Voice Mail, N.Y. Times, Sept. 25, 1998, at A16; Lee, supra note 99, at 59.  


     	� See Adam Clymer, Gingrich Is Heard Urging Tactics in Ethics Case, N.Y. Times, Jan. 10, 1997, at A1; Boehner v. McDermott, No. 98-594, 1998 U.S. Dist. LEXIS 11509, at *10-14 (D.D.C. July 27, 1998).  


     	� Boehner, 1998 U.S. Dist. LEXIS 11509, at *2-4. 


     	� Id. at *14.


     	� See Boehner v. McDermott, 191 F.3d 463 (D.C. Cir. 1999).


     	� Id. at 477. 


     	� Id. at 438 (Sentelle, J., dissenting). 


     	� See Policy Regarding Issuance of Subpoenas to and Interrogation, Indictment, or Arrest of, Members of News Media, 28 C.F.R. § 50.10 (2002); Liptak, supra note 214, at 227. 











1

